مهدی صمدانی جمعه 6 مهر 1397 07:58 ب.ظ نظرات ()

با درود به دردآشنایان و برگزیدگان عزیز،

در راستای آگاهی رسانی در باره بیماری آلزایمر و دمانس، مقاله های مختلفی در وبلاگ دردآشنا درج کرده ام از جمله بیماری آلزایمر و تفاوت آن با دمانس، انتخاب واژگان مناسب برای ابنگونه بیماریها، آمار مبتلایان و نیازهای اجتماعی، درمانی، و مراقبتی در آینده، ده علائم هشدار دهنده و زنگ خطر، معرفی کتاب راهنمای مراقبین فرسایش مغز(دمانس)، و عواملی که خطر ابتلای به این بیماریها را تشدید می کنند. در آخرین بلاگ ماه سپتامبر در نظر دارم  به راههای کم کردن خطر به ابتلای بیماری را شرح دهم.

 


آیا فرسایش مغز (دمانس) قابل پیشگیری است؟

همانگونه که هنوز علت دقیق بو جود آمدن بیماری آلزایمر و بیشتر انواع فرسایش مغز معلوم نیست، لذا راه مطمئنی هم برای جلوگیری از ابتلا به آن وجود ندارد. ولی شما می توانید با تغییراتی که در روش زندگی خود ایجاد می کنید، خطر دچار شدن به فرسایش مغز را کم کرده و یا شروع آن را به تأخیر بیندازید. بر اساس تحقیقات اخیر انجام شده در دانشگاه کالج لندن، شما می توانید با تغییرات موثر در روش زندگی خود، خطر ابتلا به انواع فرسایش مغز را ۳۵% کاهش دهید. به راهکارهای زیر توجه فرمایید:


 

خطر ابتلا به بیماری های عروقی را کم کنید

بیماری های قلبی و عروقی با بیماری آلزایمر و دمانس عروقی رابطه نزدیک دارند. برای اطلاع بیشتر در باره دمانس عروقی، مقاله انواع فرسایش مغز را مطالعه کنید: http://dardashna.ir/?p=1748.  شما ممکن است با اقدامات مربوط به بهبود کیفیت سلامتی قلبی و عروقی خود نه تنها خطر اینگونه بیمایها مانند ایست قلبی را کاهش دهید بلکه از خطر سکته مغزی و دمانس عروقی نیز بکاهید.


به ورزش و فعالیت بپردازید

گنجاندن ورزش و فعالیتهای مورد علاقه در برنامه روزانه و هفتگی، نه تنها به سلامت فیزیکی شما کمک می کند، بلکه سلامت روحی و فکری شما را نیز تقویت می نماید. پیاده روی، دوچرخه سواری، و شنا ورزشهای مناسب برای همه سنین بشمار می روند.

.

تغذیه سالم داشته باشید

یک برنامه غذایی کم چربی و کم نمک، با فیبر فراوان، سبزیجات و میوه جات تازه، ماهی و دانه های روغنی ممکن است از خطر دچار شدن به آلزایمر وبسیاری از انواع فرسایش مغز بکاهد. مقاله تغذیه و برنامه غذایی وبسایت دردآشنا را مطالعه فرمایید: http://dardashna.ir/?p=1068

 

فکر و مغز خود را به چالش بکشید

نشانه هایی مبنی بر کمتر بودن نرخ ابتلا به فرسایش مغز در افرادی که فکر و مغز خود را بکار می گیرند وجود دارد. شما ممکن است بتوانید خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و بیشتر انواع فرسایش مغز را با کتاب خواندن، یاد گرفتن زبان خارجی، یاد گرفتن نواختن یک آلت موسیقی و امثال آن کم کنید. کامل کردن تحصیلات پایه حد اقل تا پایان دبیرستان نیز از اقدامات موثر است.

.

اجتماعی باشید

تحقیقات نشان داده است که افراد اجتماعی در مقایسه با افراد گوشه گیر، کمتر در معرض خطر ابتلا به انواع فرسایش مغز قرار دارند. پیوستن به کلوبها، سازمانهای داوطلبانه مردم نهاد، مسافرت های گروهی و امثال آن خطر ابتلا به فرسایش مغز را کم می نماید.

.

برای اطلاع بیشتر، مقاله آیا فرسایش مغز (دمانس) قابل پیشگیری است را در وبسایت دردآشنا مطالعه فرمایید: http://dardashna.ir/?p=2780